mandag 3. november 2014

Juleprosjekt: Kongleball DIY






November er her! 
En (ekstra) kreativ måned! Hurra!!  
På bloggen blir det juleprosjekter denne måneden! 

Her kommer første jule-DIY! 

Jeg elsker lerkekongler! 
Og nå har jeg laget en ball av  
disse fin-fine konglene. 

Denne kan ligge på et lysfat eller en hylle, 
eller du kan henge den opp på en krok eller lignende. 







Fremgangsmåten kommer her: 

Først malte jeg en liten isoporball med gråbrun maling. 
Størrelsen på isoporballen avhenger av hvor mange kongler 
du har tilgjengelig, og hvor stor du ønsker ballen skal blir til slutt.  

Jeg stakk en pinne i isoporen for å enklere kunne male kulen uten å søle så mye. 
Denne pinnen brukte jeg under hele prosessen. 

Når isoporballen var ferdig malt, begynte jeg å lime konglene på, tettest mulig. 
Siden kulen under er malt brun vil ikke de små rommene imellom vise noe særlig. 
Jeg brukte limpistol til å lime fast konglene til kulen.  

Om du ønsker kan du knipe av litt nederst på konglene,  
da vil de bli likere i størrelse. Jeg valgt å bruke konglene akkurat slik de var.  
Det er lettere å lage ballen tett med forskjellig størrelse på konglene. 

Helt til slutt sprayet jeg noen runder meg hvit spraymaling for å gi enda mer julestemning.



Visste du forresten at du kan legge kongler på et brett i stekeovnen  
for å tørke de slik at de åpner seg?! 150 grader i et par timer. 
(Det kan være lurt å følge litt med på konglene underveis, 
det er ikke sikkert at alle blir ferdige samtidig.) 


Det er ikke for sent å ta inn fine kongler til advent og jul! 



Takk for besøket!

Ha en herlig uke!





4 kommentarer:

  1. Takk for fin og enkel DIY, dette kan det tenkes jeg prøver meg på hvis tiden strekker til :) Vet jeg har kjøpekongler liggende.

    SvarSlett
  2. Koselig og fin kongleball. Naturmateriale er så fint;)

    SvarSlett
  3. For en flott kongleball! :) Kjempefin både til høst og jul!

    Smil fra Lite hi

    SvarSlett
  4. Så kreativt og fint! Go' søndag!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!