torsdag 7. august 2014

Naturfarging DIY








Har du prøvd å farge tekstiler med naturfarge?


Jeg hadde aldri prøvd teknikken før,  
så det måtte selvfølgelig prøves en sommerkveld! 
Jeg fant frem en pose skogsbærblanding fra fryseren, 
og klippet/rev opp hvitt bomullstoff i firkanter. 

Resultatet ble nye servietter i deilige lillatoner.  






Det finnes forskjellige måter å farge stoff på, 
men jeg gjorde følgende... 

Jeg kokte opp bærblandingen med noen dl vann. 
Bærene knuste jeg, før jeg brukte en sil og fjernet bærrestene. 
Jeg lot platen stå på laveste temp. og begynte å dyppe tøybitene i fargen. 

For å få det samme mønsteret som meg dypper du begge endene i kjelen,  
før du fyller på vann og gjør fargeblandingen svakere. Dypp så igjen, litt over den første 
kanten du laget. Gjenta på andre siden også. Jeg lot det være igjen litt hvitt på midten. 






Heng tøystykkene på et tørkestativ til tørk. Husk å dekke til gulvet under. 
Når de har tørket litt skyller du tøyet med kaldt vann, før du henger de til tørk igjen. 

Om du ønsker at fargen skal sitte bedre kan du blande inn litt salt i fargebadet.  
Og om du ønsker å være skikkelig grundig kan du la tøyet ligge i en 
 saltblanding (salt og vann) før du starter fargingen. 



PS: Naturfargen tåler bare håndvask og mild såpe. 




Ekte dip-dye effekt. Digger det! 


Håper du ble inspirert! 






2 kommentarer:

  1. Såååå fin lillafarge det ble :) Super DIY dette her synes jeg :)
    Du er rå på å finne på kule gjør det selv ideer :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Kjempestilig!! :) Kanskje dette må prøves ut! ;)
    klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!