tirsdag 5. mars 2013

Morro med gips!




Jepp, det er det!!

Jeg elsker å prøve nye materialer og teknikker, 
og denne gangen har jeg prøvd meg på å støpe med gips! 






Gipsen jeg har brukt heter Alabastergips. Den blandes ut med vann. 

Her kommer fremgangsmåte for å lage slike telysestaker:

Hell gipsen i formene du ønsker å bruke. Jeg brukte små plastbokser.
Sett et telys pakket med aluminiumsfolie i den våte gipsen, og la det tørke. 

Ta ut lyset når gipsen er tørr nok til å slippe fra plastformen. 
Det kan være lurt å pusse forsiktig med et sandpapir for å lage fine kanter. 
Dekoren er print skrevet ut på en helt vanlig blekkskriver.  

Morsom teknikk! 






Skriv ut ord og bokstaver speilvendt, og legg de på den fortsatt fuktige gipsen.
Bruk en våt klut til overføre blekket fra papiret og ned i gipsen. Man kan se når trykket  
er ferdig overført, da er hele papiret helt gjennomvått. Fjern papiret forsiktig. 

Gipsen tørker best imellom små bunker med papir. 
Bytt til tørre papirark ca hver åttende time. 


Morsomt prosjekt! Og perfekt som gave?  
Ideen fikk jeg fra den fine bloggen Desing Mom (her.) 

Blir nok mer gipsing her i gården! ;) 


Fortsatt god tirsdag! 

K L E M





10 kommentarer:

  1. Tusen takk for en kjempe fin komentar inne hos meg i dag! Så fin blogg du har;) Altfor lenge siden jeg har besøkt deg. Takk for du legger spor;)

    SvarSlett
  2. Du og alle disse utrolige ideene dine :-)
    Så kul, enkel og søøøt!
    Håper du har det bra?
    Ha en fin kveld, klem fra meg.

    SvarSlett
  3. Så utrulig fine:)Tusen takk for tips! Dette er perfekt gaveidè!!

    Silje

    SvarSlett
  4. Kjempestilig - takker veldig for tipset:)

    Ønsker deg en fortsatt fin og kreativ uke:)
    Klem fra Marianne

    SvarSlett
  5. Lekkert! Også minner det meg om gaven jeg fikk av barna mine til jul...slik telysestake hadde de laget, i gips, i barnehagen - og den åpnet jeg på julaften og ble henrykt. Nå står den på nattbordet mitt... Du kommer med så mange fine tips og jeg blir så gla jeg :)
    Også ble jeg gla for fin hilsen hos meg. Takk skal du ha for din omtanke. Sender en klem og ønsker deg en god dag...

    SvarSlett
  6. Kjempefin! Gips er jo egentlig nydelig:)
    Klem

    SvarSlett
  7. Ååå du er så kreativ og flink og desse i gips var utrulig skjønne,så masse fint ein kan laga:)
    Ønsker deg ein fin kveld:)
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  8. Så stilig Toril! :) Liker alle DIY prosjektene dine! ;) Ha en fin helg snuppa!
    klem

    SvarSlett
  9. Dette ble stilig! Gipsteksturen er jo superfin, jeg liker så godt hvite, rene og litt matte flater!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!