mandag 5. november 2012

Diy Julegave nr.3



Koselig, heklet vinterlykt. 

Heklet med et hvitt ullgarn med ujevn tykkelse. 
Syns det gav en stilig og lun effekt. Jeg brukte heklenål nr.8. 
(Garnet skal ha pinnestørrelse 7-8.) 





Jeg brukte et Eldorado Blåbærsyltetøy-glass, 
og oppskrift ble som følger: 

Start med å lage en "magisk ring."  
Ut ifra denne lager du 4 masker som blir første stav. 
Videre lager du 13 staver (= totalt 14 staver.) 
Neste runde øker du til 28 staver. 

Start hver runde med 4 masker (= 1 stav,) 
Videre en stav i hver maske fra forrige runde, hver stav avsluttes  
med en fastmaske. Hver omgang avslutt med en kjedemaske. 

Fortsett til ønsket lengde på trekket.





Jeg heklet fire omganger. Til slutt tredde jeg en tråd igjennom 
toppen og strammet den for at trekket skulle holde seg helt oppe. 
(Brukte også bittelitt lim øverst for å skjule kanten på glasset.) 
Om du vil kan du bruke sløyfer, blonder eller hyssing her. 




Håper dette var forståelig! 
(jeg er ikke akkurat rutinert hekler...;)) 

Til deg som ikke kan å hekle 
- det finnes masse opplæringsvideoer på nett! 
Og jeg lover, det er ikke så vanskelig som det kan se ut som! 





Kanskje dette er en fin jule- eller førjulsgave til noen du er glad i? 

Har sett massevis av disse lyktene før (har heklet en tidligere også,  

den finner du her) men ikke med så tykk og klumpete tråd.  
Syns den gav en skikkelig lun og god vinterstemning. 

Nå kan vintermørket bare komme! ;) 

Ha en herlig ny uke! 
Klem fra Toril :) 



8 kommentarer:

  1. hei! så fine julegavetips du har her, koselige alle tre! ønsker deg ei fin veke! klem fra meg:)

    SvarSlett
  2. Strikkalykter har jeg skikkelig sansen for for tiden! Enig med deg, de gir ei sånn koselig lun stemning!! :)

    Ha en fin kveld, flinke du :)

    SvarSlett
  3. du er såå flink. skulle nesten startet butikk du ;-)

    garnet og lykta var kjempefiiine!! :-)
    fin mandag til deg.
    klem

    SvarSlett
  4. Hei, en stund siden jeg har fått tittet innom deg, så supert med DIY julegave tips:) det skal jeg følge med på fremover:):) nydelig lykt du har laget:)

    klem kine:)

    SvarSlett
  5. Så fin, og så flink du er! :-)

    Klem!

    SvarSlett
  6. Den ble kjempe fin!
    Og tusen takk for oppskriften, sånne forklaringer liker jeg:-) (griner når jeg åpner oppskrifter med forkortelser her og der:-P )
    Herlig blogg du har, blir inspirerte til å få gjort noe selv etter lang tid med "gjøre-det-en-gang-i-morgen" lyster;-)
    Ha en herlig dag!
    Gina (som legger seg til som følger sporenstraks:-) )

    SvarSlett
  7. Love this only have to translate it...

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!