torsdag 4. oktober 2012

How-to: Betong med motiv





Takk for fine ord om betonglysestakene med hjortene! 



Her kommer fremgangsmåten. 


Lysestakene er støpt i 1,5 liters melkekartonger.  
Skjær først av toppen og pensle innsiden med formgummi.  
Tips: La formgummien tørke før du heller oppi betongen! 
  For å lage motiv med relieff-effekt må du lime en figur,  
enten finér eller tykk kartong, på innsiden av kartongen. Bruk sterk lim!  
Pensle deretter godt med formgummi rundt og over hele figuren,   
og pass på at det ikke ligger noen rester igjen i krinkler og kroker.   
  Jeg kjøpte mine to hjorter på en lokal  hobbybutikk, dessverre  
ikke en kjede :(  Men du kan jo lett lage en enkel figur selv! 










Jeg valgte å brukte store telys. Pensle da på formgummi på metallkoppen, 
og plasser den der du ønsker i den fuktige betongen. Det kan være lurt å støtte  
opp kantene på kartongen med f.eks. maskeringsteip slik at den ikke mister formen. 

Et tips til: Vær ekstra forsiktig når du river av pappen rundt figuren etter tørkingen,  
da skal figuren nemlig henge med på pappen nemlig, viss alt går etter planen da! ;)  
Jeg valgte å male hjorten hvit for å øke kontrastene.... Og verre var det ikke! 
Her finner du flere betongtips. 


Phew.. Det ble mye tekst idag, men til slutt... 


 Et lite tips til alle mine kjære lesere som ikke har egen blogg eller blogger-konto.   
Bloglovin' er et genialt sted for å samle de bloggene du vil følge, og å få  
informasjon når disse legger ut nye innlegg. Praktisk, ikke sant?   

Du finner en knapp nede på høyre side her hos meg ("follow this blog")  

trykk på den og kom direkte til Bloglovin'. Du vil da få mulighet til å  
registrere deg, og deretter søke opp de bloggene du ønsker å følge.  



Ha en fortsatt god dag du som er innom :) 
Klem fra meg! 









8 kommentarer:

  1. Sååå mega kule de ble!!
    Tusen hjertelig takk for inspo!
    Tenkt lenge på noe betongstøp men har liksom ikke funnet det riktige ennå! Før nå da :)
    Så fink du er :)

    Klem

    SvarSlett
  2. Så kjempefine de ble!!
    Og så kult med fremgangsmåten, thanx:)

    Ha en fin kveld ♥

    SvarSlett
  3. Utrulig tøft!! Trur eg må prøve meg på ein slik eg og!!
    Ha ei fine helg!! :)

    SvarSlett
  4. Woooow... for noen flotte lysestaker i betong...
    ...knaillfin ide:)
    En stoooor takk for at du deler:)

    Ønsker deg en riktig flott helg:)
    Klem fra Marianne

    SvarSlett
  5. Kjempefine!
    Så flink du er ;D håper helgen har vært fin!
    Silje

    SvarSlett
  6. De er så fine!!! Du er så flink!! Tror du nissen kommer med dem om jeg setter de på ønskelisten min? ;)

    Ønsker deg en herlig søndag :) Vi har hatt en herlig helg på hytta :) Tilbake til hverdagen i morgen :)

    Klem!

    SvarSlett
  7. Åh, så fine!!!
    Så mye kreativt man kan gjøre!! Laget fire stemningsfulle lykter ved å male dolmioglass her i heimen. Hehe..!
    Tusen takk for masse inspirasjon! :D

    SvarSlett
  8. Beautiful....I love concrete (beton) and made them also......
    Thanks sharing it!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!