onsdag 1. august 2012

Heklet teppe





Da er det lille heklede teppet mitt ferdig! 


Det gikk utrolig raskt! Etter å ha prøvd meg litt frem 
og forsket på hvordan jeg ønsket å gjøre det, ble dette her   
den oppskriften jeg fulgte. Veldig enkelt for hekle-nybegynnere! 







Heklet med Trapilho tekstilgarn og heklekrok nr.12. 

Oppskrift: 

1.omg: Lag en "magisk ring" og hekle 6 fm (fastmasker) i ringen. 
Stram ringen for å lukke hullet i midten. 

2.omg: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm 
3.omg: Hekle 2 fm i hver 2. fm = 18 fm 
4.omg: Hekle 2 fm i hver 3. fm = 24 fm 
5.omg: Hekle i hver 3. fm = 32 fm 
6.omg: Øk med 8 masker til totalt 40 fm 

Videre øk med 5 fm jevnt fordelt på hver omgang. 


Mitt resultat ble helt ok, men ikke så jevnt og fint som jeg hadde håpet på. 
Rekte opp noen kvelders arbeid fordi jeg ikke var fornøyd, men innså 
etterhvert at tekstiltråden varierer i tykkelse og dermed vil gi et 
litt ujevnt resultat med bare fastmasker. (Iallefall for en så 
utrent hekle-dame som meg ;)) Men når jeg godtok at 
teppet ikke ville se kjøpe-heklet ut begynte jeg å 
like det sjarmerende uttrykket tråden ga. 







Fikk selskap av denne kjeks-spisende, nysgjerrige krabaten når 
jeg skulle ta bilde av teppet - så han fikk være med! ;) 

Absolutt et prosjekt jeg kan anbefale! 

Teppet er tykt og godt, tåler masse slitasje, 
og kan lett vaskes i vaskemaskinen! 



K L E M 





14 kommentarer:

  1. Teppet var veldig fint... Jeg prøvde meg på å hekle her i vår, men det fikk det ikke til i det heletatt. Kanskje det er lettere med tykt garn? Hehe.

    SvarSlett
  2. Super fint søta!! Flink du er! Tar du imot bestillinger trooo? ;)

    FIN kveld til deg! Klem

    SvarSlett
  3. Så røft og tøft!! Nå synes jeg det neste prosjektet ditt skal være en matchende puff, hihi ;) (sikkert ikke vanskelig i det heeele tatt....hva vet vel jeg) :)

    Tusen takk for gratulasjonen - du kan tro jeg hadde en fin dag med godt selskap og nydelige gaver. Følte meg passe bortskjemt da ja, men det skal man kanskje få lov til på en sånn dag?!

    Har ikke helt skjønt den følgeknappen, trodde man var følger når man la til bloggen i lista si jeg... hehe

    Ha en fin onsdagskveld :)

    SvarSlett
  4. Superfint:)Du er jo proff:):) nyt kvelden,klem Kine:)

    SvarSlett
  5. Jeg gir meg ende over, for hvor kreativ du er!! Utrolig flott :) og minst like flott er krabaten som sitter der oppå :) nyyydelig! Den som kunne hekle sånn forresten....syns ikke det så ut som noe for nybegynnere jeg.. ;) Ønsker deg en skjønn første helg i august. Mange klemmer til deg fine deg

    SvarSlett
  6. Å skjønne deg duger så flink og så flott det blei,nydeligt:))herlige krabaten som titter opp,så skjønn:)
    Ein nydelig fredag og ei flott helg til deg:)
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  7. Hei på deg.
    Å, så flott det ble! Herlig krabat på toppen av det også ;))
    Ønsker deg en riktig fin uke.
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
  8. oi, så fint det vart!! og det er jo eit svææært prosjekt, så effektiv du er da! herlig herlig bilde av gutten dikka, så skjønn han er! håpar de har det bra! klem klem

    SvarSlett
  9. Så fint teppe, slik må jeg prøve meg på også! Hvor mange nøster trengte du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Tusen takk! :) Mitt teppet er ca 85cm i diameter, og jeg brukte ca 3,5 nøste :) Lykke til da!

      Slett
  10. Tusen takk og takk for en inspirerende blogg! :)

    SvarSlett
  11. Heisann! Jeg har heklet teppet etter din oppskrift, er superfornøyd. Jeg har lagt ut innlegg i bloggen min med link til deg. Jeg la inn oppskriften også... Litt for dokumentasjon for egen del, men.. ble litt usikker. Den skal jeg fjerne om du ikke ønsker at den ligger ute!!!

    Tusen takk for tips & inspirasjon. Kjempekjekt prosjekt! :)

    Ha en herlig kveld!
    Eli Kristin

    SvarSlett
  12. Nydelig teppe, takk for inspirasjon ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!