søndag 22. juli 2012

Prosjekt Stige






Nytt prosjekt på gang, laget av gamle hesjestaurer... 
Min kjære mann (bygutt fra østlandet) skjønte ikke bæret 
når jeg begynte å snakke om "staur", så en liten forklaring for  
alle dere som ikke kjenner til begrepet...;) Staur er påler som brukes  
av bønder for å lage "heser" (påler med streng imellom) som det legges høy   
på, for at det skal tørkes til dyrefór. Hesjestauren lagres og brukes år etter år,  
de er laget av hele stykker tre, og er tørre og fine.. Perfekt materiale for prosjekt! 








Vi har vært i låven til mammas gamle onkel og funnet noen staur.. Som barn var 
jeg faktisk med å "hesje" noen somrer som sommerjobb, så det er ekstra gøy å 
skulle lage noe ut av disse gamle pålene. Fordelen er at de er like i tykkelse  
og størrelse, og er akkurat passe "værbitt". Planen er å lage en robust  
stige som skal stå utenfor, med lykter, skilt, lysranke eller blomster.  


Kanskje har du mulighet til å få tak i lignende påler? 
Materiale som trenger fint lite behandling før 
det kan bli til en tøff og robust stige! 



Kommer selvfølgelig med bilder etterhvert! 






Dagen idag er tid for ettertanke... 

♥ Tankene går ett år tilbake. Tenker på de rammede, de etterlatte...  
Ta vare på hverandre, og fortell dine nærmeste hvor uerstattelig de er...  




3 kommentarer:

  1. Så driftig du er - og så mange kjekke tips du deler!:)
    Det er artig med slike lokale uttrykk som gjør at andre bare står der som et spørsmålstegn....hehe.

    En trist dag idag. Gode ord du avslutter med <3

    Håper du har hatt ei fin helg, og tusen tusen takk for de koselige kommentarene dine - det varmer et simpelt fotballhjerte :)

    SvarSlett
  2. Hihi, disse bygutta :-P
    Jeg er fra landet selv,så vet godt hva hesje er ;-) men ikke mange som driver med det nå for tiden, men kjekt med materialene da!
    Lykke til med stigen, jeg har jo kjøpt en stige som jeg er super duper fornøyd med, som kan brukes på mange måter ;-)
    Gleder meg til å se resultatet ditt!
    Ha en fin dag. Line

    SvarSlett
  3. Hei søte deg!

    Kreative deg, så moro prosjekt, gleder meg til å se bilder!
    Likte godt innlegg i Rom 123 selv fra campingvogna! Flotte detaljer der!

    FIN uke til deg, håper vi sola kommer! Klem Anine

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!