mandag 26. mars 2012

Lysstøping!




Har alltid hatt lyst til å prøve meg på lysstøping! 
  

Etter tre dager med feber klødde det i fingrene etter å gjøre noe kjekt, 
etter pjokken hadde sovnet hev jeg meg rundt. 

Skjønte raskt at jeg ikke hadde nok lysstumper  til å lage så mange lys som jeg ønsket,
så da  var det kjekt  å ha en 50 pk med ekte stearinlys  fra Ikea liggende! 



Fremgansmåten er som følger:

1. Rengjør bokser og glass som du ønsker å lage lys i. 
2. Fyll vann i en kjele og la det koke opp. 
3. Bruk et rent syltetøyglass og fyll med lysstumper, sett dette i vannet. 
4. Følg med temperaturen på stearinen, den skal smelte - IKKE koke.  
(Jeg brukte et termometer, temperaturen skal ikke over 85 grader.) 
5. Veker kan enten kjøpes på hobbybutikk, eller du kan gjøre som meg: 
knekke kronelys og dra veken forsiktig ut (vist på bildet.) 
6. Pass på å ta ut vekene fra den smeltede stearinen,  
disse må ikke følge med oppi de nye lysene. 





7. Bind veken fast i en stift eller spiker, og legg den i bunnen 
 på boksen/glasset. Den andre enden binder du fast i en pinne  
(jeg brukte strikkepinne,) for å holde veken rett. 
8. Om du ønsker kan du putte i noen dråper med duftolje.   
Jeg tok noen dråper fra duftoljen som vanligvis står på badet. 
9. Hell over den smeltede stearinen. Pass på at veken står rett. 
10. La lysene stå og tørke i noen timer, gjerne natten over. 





Kan anbefale å støpe lys! Veldig kjekt prosjekt! 
Trengte ikke å kjøpe en eneste ting heller! :) 

Planen er å pynte de etterhvert! 
Skal legge ut flere bilder når de er ferdige. 






 K L E M 





1 kommentar:

  1. Takk for fint tips :)
    har et lager med blekkbokser som jeg skal bruke !
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!