tirsdag 20. mars 2012

For evig!




Ikke så mye tid til hobby for tiden dessverre... 
Men å forevige små barne hender og  
føtter det   man ta seg tid til! 

Her kommer en genial måte  å gjøre det på,  
som ikke involverer maling, blekk eller gips...  
(Noe som gjør at det ikke involverer mye søl heller...;)) 


Embossing! 
En vanlig teknikk i scrapbooking.  






En klar stempelpute og embossing pulver som skal "smeltes". 

Finnes i massevis av farger, jeg bruker som regel klar eller sølv. 

(Du finner disse tingene på de fleste hobbybutikker.  
 F.eks. Panduro, eller Bok og Media her i Ålesund.)  


1.Det første man må gjøre er å ta den lubne lille barnehånda  
og presse mot stempelputen. Deretter lage avtrykk på arket. 






2. Det neste man gjør er å drysse pulveret over avtrykket. 
Det overflødige heller du bare over i boksen igjen,  
passelig mengde vil henge igjen på arket. 





3. Så varmer du pulveret, enten  med en varmluftspistol,  
eller holder arket over en plate på komfyren. 
(Det siste pleier jeg å gjøre, siden jeg ikke har varmluftspistol.)  
Du ser raskt når pulveret "smelter ned i arket." 


TIPS: Ikke bry deg om at resultatet skal bli perfekt. 
Min mening er at ektheten med en urolig barnehånd  
som skal lage avtrykk  er noe av det mest sjarmerende!! 



Slik ble 10 måneders avtrykket til gutten min. 






Laget av foten hans også mens vi var igang. Planen er at disse  
skal få plass i albumet jeg lager  av høydepunktene fra det første året hans. 
Kan legge ut bilder når albumsidene er ferdig! 
(Men lover ikke at det blir snart....;))  


Legger ved noen bilder av farsdagsgaven som pappaen her i huset  
fikk i november. Da brukte jeg avtrykk av halvtårs-hånden til skatten vår. 








Lur måte å forevige de små nydelige hendene og føttene på, ikke sant? 
Man glemmer så altfor fort hvor små de en gang var... 



Håper du ble inspirert! 
Ønsker deg en god tirsdag! 






1 kommentar:

  1. vart sittande og surfe litt rundt på bloggen din no, så masse fine innlegg eg ikkje har sett før! og dette var eit kjempefint tips eg absolutt skal prøve! takk for all inspirasjonen du deler!! klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen et lite spor!